Jeg har altid været en stor tilhænger af lærlinge systemet.
Princippet om at den erfarne håndværker lærer den unge lærling et håndværk som
den ældre ønsker at holde i live, og som den unge ønsker at lære. Og det er jo
ikke bare et spørgsmål om at holde traditioner i hævd. Det er et symbiotisk
forhold hvor mesteren får relativ billig arbejdskraft og lærlingen lærer et
håndværk der kan være hans eller hendes levebrød fremover.
Jeg synes der er en god ting at erfaring fra læreplads
skal suppleres med regelmæssig skolegang, men jeg er ikke en stor tilhænger af
uddannelser der består udelukkende af skolegang.
Lærlinge systemet er udviklet over hundreder af år over
hele Europa, og det har været en grundsten i at vedligeholde og udvikle viden indenfor
de traditionelle håndværk.
Jeg fornemmer at lærlinge systemet er truet af, at
antallet af personer ansat indenfor de traditionelle håndværk udgør en stadig
mindre del af den samlede beskæftigelse, og nye fag bruger ikke lærlinge systemet
på samme måde.
Og her er det så jeg vil spørge: Hvorfor ikke? Kunne man
ikke forestille sig at de nye fag, som for eksempel web-designer eller
programmør kunne drage fordel af mange af de sunde principper der er bag
systemet? Jeg kunne sagtens forestille mig en ny form for uddannelse, hvor man
kombinerer skolegang og læreplads systemet, med internetbaseret e-learning og
chatrooms, grupper på sociale medier o.s.v., hvor de studerende, ikke bare lære
om faget, men udvikler det. Men det er vigtigt at holde fast
i principperne fra mesterlæren, for der er mange ting som kun kan læres ved at
arbejde sammen med en person der har erfaring fra faget – hvad enten det er en
elektriker som mig, eller en computerprogrammør.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar