tirsdag den 4. marts 2014

Programmør lærling?

Jeg har altid været en stor tilhænger af lærlinge systemet. Princippet om at den erfarne håndværker lærer den unge lærling et håndværk som den ældre ønsker at holde i live, og som den unge ønsker at lære. Og det er jo ikke bare et spørgsmål om at holde traditioner i hævd. Det er et symbiotisk forhold hvor mesteren får relativ billig arbejdskraft og lærlingen lærer et håndværk der kan være hans eller hendes levebrød fremover.
Jeg synes der er en god ting at erfaring fra læreplads skal suppleres med regelmæssig skolegang, men jeg er ikke en stor tilhænger af uddannelser der består udelukkende af skolegang.
Lærlinge systemet er udviklet over hundreder af år over hele Europa, og det har været en grundsten i at vedligeholde og udvikle viden indenfor de traditionelle håndværk.
Jeg fornemmer at lærlinge systemet er truet af, at antallet af personer ansat indenfor de traditionelle håndværk udgør en stadig mindre del af den samlede beskæftigelse, og nye fag bruger ikke lærlinge systemet på samme måde.

Og her er det så jeg vil spørge: Hvorfor ikke? Kunne man ikke forestille sig at de nye fag, som for eksempel web-designer eller programmør kunne drage fordel af mange af de sunde principper der er bag systemet? Jeg kunne sagtens forestille mig en ny form for uddannelse, hvor man kombinerer skolegang og læreplads systemet, med internetbaseret e-learning og chatrooms, grupper på sociale medier o.s.v., hvor de studerende, ikke bare lære om faget, men udvikler det. Men det er vigtigt at holde fast i principperne fra mesterlæren, for der er mange ting som kun kan læres ved at arbejde sammen med en person der har erfaring fra faget – hvad enten det er en elektriker som mig, eller en computerprogrammør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar